από το blog http://dialecticmaterialism.wordpress.com
δείτε επίσης
Τι είναι διαλεκτική (μέρος 1ο)
Τι είναι διαλεκτική (μέρος 3ο)
Τι είναι διαλεκτική (μέρος 4ο)
Τι είναι διαλεκτική (μέρος 1ο)
Τι είναι διαλεκτική (μέρος 3ο)
Τι είναι διαλεκτική (μέρος 4ο)
Εδώ θα δώσουμε έναν τελικό ορισμό. Διαλεκτικός υλισμός είναι η μελέτη των νόμων που διέπουν τη φύση, την κοινωνία και τη νόηση.
Γιατί όμως λέμε αυτά τα τρία πεδία; δεν μας αρκούν μόνο η φύση και η
νόηση, ο φυσικός κόσμος και το μυαλό μας; η κοινωνία των ανθρώπων κι
αυτή μέσα στη φύση δεν είναι; δεν κινείται από τους ίδιους φυσικούς
νόμους που ορίζουν τη ζωή και τη συμπεριφορά όλων των άλλων ζώων;
Θα τα εξηγήσουμε ένα-ένα. Η μελέτη της φύσης είναι το
πιο κατανοητό και το πιο λογικό από τα τρία. Ο άνθρωπος στα πρώτα βήματά
του στη γη, καθώς εξελισσόταν επί χιλιάδες χρόνια, το μόνο πράγμα που
αντιλαμβανόταν με τις αισθήσεις του ήταν η φύση. Η βροχές, τα χιόνια, ο
ήλιος, το σκοτάδι της νύχτας, ολ’ αυτά στοιχεία της φύσης είναι και
έπρεπε τότε να τα αντιμετωπίσει. Επίσης την τροφή του την παίρνει έτοιμη
από τη φύση κι έπρεπε να ψάξει να τη βρει, να την κυνηγήσει για να μην
πεθάνει της πείνας. Το ισχυρότερο κίνητρο για τον άνθρωπο, όπως και για
όλα τα ζώα, είναι το ένστικτο της αυτοσυντήρησης, η πείνα, η δίψα και η αναπαραγωγή του είδους.
Μπορεί και να υπήρχαν είδη πιθηκοειδών που δεν
κατάφερναν να καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις και να εξαφανίστηκαν με τα
χρόνια καθώς δεν θα μπορούσαν να τραφούν. Υπήρχαν κι άλλα είδη που
προσαρμόστηκε το πεπτικό τους σύστημα, να τρώνε φύλλα και χορτάρια
δηλαδή και να φτάσαν ως τις μέρες μας σαν διάφορα είδη πιθήκων.

Αφού
λοιπόν μπορούσε να ψηλαφίσει, να επεξεργαστεί καλύτερα το χώμα, την
πέτρα, το ξύλο, μπόρεσε και να τα κατανοήσει καλύτερα. Δεν ήταν μόνο το
μυαλό του. Κι άλλα ζώα είχαν μεγάλο εγκέφαλο, ο εγκέφαλος όμως δυναμώνει
και γίνεται πιο λειτουργικός όταν δέχεται και επεξεργάζεται πολλά
ερεθίσματα. Η αίσθηση της αφής στον άνθρωπο είναι πολύ αναπτυγμένη αφού
μπορεί να το ψηλάφισμα να καταλάβει καλύτερα το υλικό που κρατάει στα
χέρια του. Άλλα ζώα δεν μπορούν π.χ. ούτε να κρατήσουν με τα άκρα τους
μια πετρούλα.
Βλέπουμε λοιπόν πώς η νόηση και η φύση, το να καταλαβαίνεις τη φύση (ό,τι βλέπεις γύρω σου τελωσπάντων) είναι αλληλένδετα και ο διαλεκτικός υλισμός τα εξετάζει ενιαία. Η κοινωνία όμως;

Η εργασία είναι η προσπάθεια να ελέγξει ο άνθρωπος τη
φύση με τη συνειδητή παρέμβασή του σ’ αυτήν. Απλώνει το χέρι να κόψει
τον καρπό. Στη συνέχεια, αφού βλέπει ότι εκεί που πέφτουν οι περίσσιοι
καρποί φυτρώνει ένα άλλο δέντρο, παίρνει τον καρπό και τον μεταφυτεύει
εδώ κι εκεί σε πολλά σημεία. Κάνει δουλειά δηλαδή, παρεμβαίνει στη φύση.

Όσο περνάν τα χρόνια, οι άνθρωποι για να καλύψουν τις
ανάγκες τους καλύτερα, μοιράζουν τις δουλειές: κάποιοι είναι καλοί στο
να κυνηγούν, κάποιοι άλλοι στο να σκίζουν τα δέρματα και να φτιάχνουν μ’
αυτά πανωφόρια να μην κρυώνουν. Άλλοι να κουβαλούν νερό, άλλοι να
καλλιεργούν τη γη με τα χοντροκομμένα μέσα που φτιάχναν τότε. Άλλοι
είναι καλοί στο να φτιάχνουν γιατρικά με βότανα κλπ. Δηλαδή σιγά-σιγά οι
άνθρωποι φτιάχνουν κοινωνίες. Κι αυτό γιατί η εργασία τους γίνεται όλο
και περισσότερο πιο δύσκολη και περίτεχνη και δεν μπορούν όλοι να τα
κάνουν όλα, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο πιο εύκολα επιβιώνουν, όταν
μοιράζονται τις δουλειές.

Και η διαφορά με τα άλλα ζώα είναι ότι η εργασία αυτή
γίνεται από ένα σημείο και μετά συνειδητή, οργανωμένη με συγκεκριμένο
τρόπο, ανάλογα με την εποχή και με τα μέσα που διαθέτει κάθε φορά. Δεν
δουλεύει δηλαδή μηχανικά ο άνθρωπος, δεν τον σπρώχνει μόνο το ένστικτο
μηχανικά να βρεί την τροφή του. Αντιλαμβάνεται τον εαυτό του, την ύπαρξή
του και τις ανάγκες του. Κι αυτό γίνεται μόνο μέσα στα πλαίσια της
κοινωνικής ζωής.
Ο διαλεκτικός υλισμός είναι κι αυτός μια γνώση που
προήλθε απ’ αυτή την αλληλεπίδραση ανάμεσα στους ανθρώπους. Είναι κάτι
πιο βαθύ, κάτι πιο προχωρημένο από τότε που ο άνθρωπος π.χ. είχε
αντιληφθεί την εναλλαγή νύχτας και μέρας. Έτσι γινόταν πάντα στην
ιστορία του ανθρώπου και της κοινωνίας φυσικά. Όσο περνούν οι αιώνες,
όλο και πιο αποτελεσματικά καλύπτει τις ανάγκες του ο άνθρωπος,
καινούριες δημιουργούνται κι έτσι, μέσα σ’ αυτό το κυνηγητό ανάμεσα
στους ανθρώπους και τις ανάγκες του, καινούρια πράγματα γεννιούνται,
καινούρια εργαλεία, καινούριες γνώσεις.
Η φύση, η κοινωνία και η νόηση λοιπόν αλληλεπιδρούν
μεταξύ τους και μεταβάλλονται σε σύνδεση το ένα με το άλλο. Η μεταβολή
αυτή, οι γενικοί νόμοι που διέπουν τις μεταβολές αυτές και οι σχέσεις
μεταξύ τους είναι το αντικείμενο του διαλεκτικού υλισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου