Λάζαρος Απέκης
Η κυβέρνηση έχει σχεδιάσει την αλλαγή του χαρακτήρα
και του κοινωνικού ρόλου του δημόσιου πανεπιστημίου, ολοκληρώνοντας στην πιο ακραία
τους εκδοχή τους όρους της Μπολόνια και προσαρμόζοντάς τους στις απαιτήσεις του μνημονίου και του «μεσοπρόθεσμου».
Ορισμένες συνέπειες:
Καταργείται η
δημοκρατική λειτουργία – νέα Διοίκηση
Βασικό μέσο για την επιβολή αυτής της πολιτικής είναι
η ακύρωση της δημοκρατικής λειτουργίας του πανεπιστημίου με την αλλαγή της
διοίκησης. Η κυβέρνηση με το σχέδιο νόμου αφαιρεί τη διοίκηση των ιδρυμάτων από
τα συλλογικά συμμετοχικά όργανα που επιλέγονται και ελέγχονται από τα μέλη της
κοινότητας (παρά τις υπαρκτές σοβαρές αδυναμίες) και την αναθέτει σε ένα
ολιγομελές όργανο, το Συμβούλιο του Ιδρύματος (ΣΙ), που δεν ελέγχεται από την
κοινότητα το οποίο διοικεί και αποφασίζει αυθαίρετα για όλες τις λειτουργίες
του πανεπιστημίου. Όργανο με αδιαφανή λειτουργία το οποίο δε θα «λογοδοτεί» σε
κανένα και γι’ αυτό θα είναι πολύ πρόσφορο στον πολιτικό έλεγχο, τη διαπλοκή
και την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων. Για το ΣΙ εκλέγονται 7 καθηγητές
και αυτοί επιλέγουν, εκτός πανεπιστημίου, άλλα 7 μέλη του Συμβουλίου. Στο ΣΙ θα συμμετέχει «συμβολικά» και ένας φοιτητής! Αυτή η ομάδα διορίζει τον
πρύτανη και τους κοσμήτορες! Αυτοί θα διοικούν το πανεπιστήμιο!
Έτσι, καταργείται ουσιαστικά η αυτοδιοίκηση, το
συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της πανεπιστημιακής κοινότητας να
αυτοδιοικείται, εκλέγοντας και ελέγχοντας αυτούς που θα ασκούν τη διοίκηση.
Επίσης, καταργείται οριστικά το πανεπιστημιακό άσυλο:
Η «διασφάλιση της ελευθερίας στη διδασκαλία, την έρευνα και τη διακίνηση ιδεών»
επαφίεται σε αυτό το Συμβούλιο!
Πρόκειται για ένα επιτελικό σχέδιο για την υποταγή των
μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας στην αυθαίρετη και ανεξέλεγκτη εξουσία
μιας ολιγομελούς ομάδας, που αν επιτρέψουμε να επιβληθεί, θα επιβάλει στα μέλη
της κοινότητας τις συνθήκες προσωπικού μιας επιχείρησης που πρέπει «να κάνει
μόνο τη δουλειά του», υποταγμένο στους αγοραίους κανόνες της
«ανταγωνιστικότητας» και της «αποδοτικότητας», όπως τους ορίζει αυθαίρετα αυτή
η ομάδα!
Με αυτούς τους κανόνες η νέα διοίκηση θα αποφασίζει
επίσης τη διατήρηση ή την κατάργηση Σχολών, Ιδρυμάτων, προγραμμάτων σπουδών και
τη διάρκειά τους, επιστημονικών αντικειμένων, τις απολύσεις διδασκόντων και
προσωπικού καθώς και το εργασιακό και μισθολογικό καθεστώς τους!
Πρόκειται για την επιβολή στη ζωή του πανεπιστημίου
της βαρβαρότητας που επιβάλλεται ήδη στο μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας: στους
εργαζόμενους, τους νέους, το λαό.
Καταργείται ο
δωρεάν χαρακτήρας
Οι σπουδές στις «μεταπτυχιακές σχολές» και στις
«σχολές δια βίου εκπαίδευσης» και «εξ αποστάσεως εκπαίδευσης» θα είναι με
δίδακτρα. Τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά έχουν ήδη επιβληθεί σε πολλά ιδρύματα. Για τους προπτυχιακούς φοιτητές αυξάνονται τα οικονομικά βάρη με την
κατάργηση της δωρεάν διανομής των συγγραμμάτων και την ανάθεση των παροχών
της φοιτητικής μέριμνας στην Ανώνυμη Εταιρεία που ιδρύεται για να «αξιοποιεί»
την «περιουσία» του ιδρύματος. Και ακολουθούν τα δίδακτρα.
Καταργείται ο
δημόσιος χαρακτήρας: Εταιρεία «αξιοποίησης»
Η ίδρυση αυτής της Ανώνυμης Εταιρείας (ΑΕ) που θα
λειτουργεί ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με διοίκηση διορισμένη από το
Συμβούλιο, καταργεί το δημόσιο χαρακτήρα του πανεπιστημίου.
Πρόκειται για μια επιχείρηση «αξιοποίησης» τόσο της
ακίνητης περιουσίας όσο και των προϊόντων έρευνας, δηλαδή ενός συλλογικά
παραγόμενου δημόσιου αγαθού που είναι το δημιουργικό έργο των μελών του
πανεπιστημίου τους, για την απόκτηση πόρων που θα καλύπτουν το κενό της
δημόσιας χρηματοδότησης!
(Αυτές οι επιχειρηματικές δραστηριότητες με το
παιχνίδι στις αγορές και τις ‘έξυπνες’ επενδύσεις οδήγησαν μεγάλα
πανεπιστημιακά ιδρύματα των ΗΠΑ σχεδόν στη χρεοκοπία και τα ανάγκασαν σε
περικοπές, απολύσεις προσωπικού, υψηλότερα δίδακτρα και μεγαλύτερη εξάρτηση από
τις «χορηγίες» των μεγάλων επιχειρήσεων).
Η κυβέρνηση σχεδίασε την πλήρη υποταγή του
πανεπιστημίου στους νόμους της αγοράς και στα ιδιωτικά συμφέροντα, εγχώρια και
διεθνή.
Καταργείται ο
πανεπιστημιακός χαρακτήρας -
Διάλυση των πανεπιστημιακών σπουδών
Διάλυση των πανεπιστημιακών σπουδών
Οι Σχολές θα προσφέρουν «ευέλικτα» προγράμματα σπουδών
προσαρμοσμένα στις εκάστοτε ανάγκες της αγοράς, όπως τις ορίζει η διορισμένη από την κυβέρνηση «ανεξάρτητη αρχή» (ΑΔΙΠ), η
οποία θα αξιολογεί και θα μεριμνά για την «πιστοποίηση» και το «σήμα ποιότητας»
του κάθε προγράμματος και του αντίστοιχου τίτλου σπουδών και φυσικά θα κρίνει
την όποια χρηματοδότηση. Η διάρκεια των σπουδών και το είδος των τίτλων θα
είναι υπόθεση του κάθε Ιδρύματος και θα καθορίζονται από τον «Οργανισμό» και τον
«Εσωτερικό Κανονισμό» που θα αποφασίζει η νέα ολιγομελής διοίκηση! Θα μπορούν
να είναι διάρκειας ενός, δύο, τριών ετών (ή και περισσοτέρων) με τις
αντίστοιχες πιστωτικές μονάδες (60 ή 120 ή 180 ή πάρτε κόσμε!).
Διάλυση!
Οι φοιτητές θα βιώνουν τις υποβαθμισμένες σπουδές τους
σαν ένα ατομικό ανταγωνιστικό αγώνα επιβίωσης και συλλογής, από οπουδήποτε, του
ελάχιστου αριθμού πιστωτικών μονάδων. Δεν θα σπουδάζουν μια συγκεκριμένη
επιστήμη, αλλά θα συσσωρεύουν ετερόκλητα αποσπασματικά στοιχεία επιφανειακής
γνώσης, δηλαδή μιας κατάρτισης με κατάληξη κάποιο εξατομικευμένο τίτλο σπουδών,
χωρίς καμιά δυνατότητα συλλογικής διεκδίκησης με την είσοδο στην άσκηση του
επαγγέλματος.
Θα σπουδάζουν μέσα σε ασφυκτικές συνθήκες: διάρκεια εξαμήνων, συνολική διάρκεια, κίνδυνος διαγραφής ή επιβολής
κάποιας «τιμωρίας». Κανένα περιθώριο για ανάπτυξη κριτικής σκέψης,
αμφισβήτησης, συλλογικής έκφρασης, διεκδίκησης και αγώνων. Πιστεύουν ότι έτσι
θα ξεμπερδεύουν με το φοιτητικό κίνημα! Ο απόφοιτος θα είναι «έτοιμος» να
εργασθεί ανασφαλής, χωρίς δικαιώματα, χωρίς εφόδια που αντέχουν στο χρόνο, ένας
μελλοντικός εργαζόμενος έτοιμος για τις μεσαιωνικές συνθήκες εργασίας που έχουν
ήδη επιβληθεί.
Αυτό το πολεμικό σχέδιο πρέπει να αποσυρθεί!
Μόνη διέξοδος είναι ο αγώνας της πανεπιστημιακής
κοινότητας για τη δημόσια δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση να ενταχθεί στη δυναμική
των αγώνων των εργαζομένων, των νέων, του λαού για να ανατραπεί η κυβέρνηση του
μνημονίου και η πολιτική της.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
"Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ" (9/07/2011)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου