του Κώστα Χαριτάκη
18/03/2001, εφημερίδα ΠΡΙΝ
ΚΟΜΜΟΥΝΑ, Η ΠΡΩΤΗ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΠΑΡΙΣΙΝΗ ΚΟΜΜΟΥΝΑ
Η ΑΥΓΗ ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ
1870: 0 Λουδοβίκος Βοναπάρτης κηρύσσει τον πόλεμο στην Πρωσία.
4
Σεπτεμβρίου 1870: Η δεύτερη αυτοκρατορία σωριάζεται από την παρισινή
επανάσταση και ανακηρύσσεται και πάλι η δημοκρατία. Οι βουλευτές τον
Παρισιού ανακηρύσσονται «κυβέρνηση της Εθνικής Άμυνας». Όλοι οι
Παρισινοί που ήταν ικανοί να φέρουν όπλα κατατάχθηκαν στην Εθνοφυλακή.
28 Ιανουαρίου 1871: Το Παρίσι εξαντλημένο από την πείνα συνθηκολογεί.
Μόνο η Εθνοφυλακή κρατάει τα όπλα της και δεν υπογράφει παρά μόνο
ανακωχή με τους νικητές.
18 Μαρτίου 1871: 0 Θιέρσος,
αρχηγός της αστικής κυβέρνησης που είχε συγκροτηθεί στις Βερσαλλίες,
στέλνει στρατεύματα στο Παρίσι με διαταγή να αφοπλίσουν την Εθνοφυλακή.
Το Παρίσι ξεσηκώνεται και η απόπειρα ματαιώνεται.
26 Μαρτίου 1871: Εκλέγονται τα μέλη της Κομμούνας.
28 Μαρτίου 1871: Ανακηρύσσεται η εξουσία της Κομμούνας. Η Κεντρική Επιτροπή της Εθνοφυλακής μεταβιβάζει την εξουσία της στην Κομμούνα.
30 Μαρτίου 1871: Η Κομμούνα καταργεί το μόνιμο στρατό και «σβήνει» όλα τα νοίκια
από τον Οκτώβρη τον 1870 έως τον Απρίλη του 1871. Αποφασίζει οι ξένοι
που είχαν εκλεγεί μέλη της Κομμούνας να μείνουν στις θέσεις τους, «αφού η
σημαία της Κομμούνας ήταν η σημαία της Παγκόσμιας Δ’ δημοκρατίας».
2 Απριλίου 1871: Αποφασίζεται ο χωρισμός της εκκλησίας και του κράτους και η εθνικοποίηση της περιουσίας του κλήρου.
3
Απριλίου 1871: Αποφασίζει να εξαφανισθούν από τα σχολεία όλα τα
θρησκευτικά σύμβολα και «κάθε τι που έχει σχέση με την ατομική συνείδηση
του καθενός».
16 Απριλίου 1871: Διατάσσεται απογραφή των εργοστασίων,
που εγκαταλείφθηκαν από τους εργοστασιάρχες, και η παραχώρηση της εκμετάλλευσης τους σε εργατικούς συνεταιρισμούς και η ένωση αυτών των συνεταιρισμών σε μια συνομοσπονδία.
20 Απριλίου 1871: Καταργείται η νυχτερινή εργασία των αρτεργατών καθώς και τα ιδιωτικά γραφεία ευρέσεως εργασίας.
21 Μαΐου
1871: Τα στρατεύματα της κυβέρνησης των Βερσαλλιών, που είχαν ενισχυθεί
όλο αυτό το διάστημα με τους αιχμαλώτους που παραχώρησαν οι Πρώσοι
ύστερα από συμφωνία με τον Θιέρσο για την καταστολή της Παρισινής
Κομμούνας, εισβάλλουν στο Παρίσι δια μέσου της ζώνης που με την ανακωχή
είχε παραχωρηθεί στους Πρώσους στα βόρεια του Παρισιού.
28 Μαΐου 1871: Ύστερα από ηρωική μάχη οκτώ ημερών οι υπερασπιστές της Κομμούνας υπέκυψαν. Η βαρβαρότητα της σφαγής που επακολούθησε είναι απερίγραπτη. Η κυβέρνηση των Βερσαλλιών παραδέχτηκε ότι εκτελέσθηκαν 17.000
αλλά ο πραγματικός αριθμός -αναφέρει ο Χομπσμπάουμ- θα πρέπει να είναι
διπλάσιος. Ανάμεσα τους άοπλοι, γυναίκες και παιδιά. Πάνω από 43.000
αιχμαλωτίστηκαν, 10.000 καταδικάστηκαν, από τους οποίους σχεδόν οι μισοί
στάλθηκαν για καταναγκαστικά έργα. Οι ευρωπαϊκές χώρες αρνήθηκαν να δώσουν άσυλο στους πρόσφυγες Κομμουνάρους.
Στις 18 Μαρτίου 1871 το φάντασμα που είχε παρουσιάσει 23 χρόνια πριν το Κομμουνιστικό Μανιφέστο να
πλανάται πάνω από την Ευρώπη έπαιρνε σάρκα και οστά μέσα στην «καρδιά»
της. Στο επαναστατημένο Παρίσι ένα νέο μανιφέστο γραφόταν, αυτήν τη
φορά στους δρόμους από τα ίδια τα οπλισμένα χέρια των εργατών. Με
την Κομμούνα το εργατικό κίνημα κατακτά την αυτοτέλεια του από το
αστικό φιλελεύθερο δημοκρατικό κίνημα, στα πλαίσια του οποίου είχε
αναπτυχθεί ως ριζοσπαστική κοινωνική συνιστώσα του, και προβάλλει ως
ανεξάρτητη δύναμη ικανή να μετασχηματίσει, συνολικά την κοινωνική ζωή.
«Ιδού
το πραγματικό της μυστικό: ήταν, πρώτα απ’ όλα, μια κυβέρνηση της
εργατικής τάξης, το αποτέλεσμα τον αγώνα μεταξύ της τάξης που παράγει
και τη τάξης που σφετερίζεται το προϊόν της άλλης, η πολιτική μορφή,
που βρέθηκε επιτέλους, κάτω από την οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί η
χειραφέτηση της εργασίας», γράφει ο Μαρξ δύο μόλις μέρες μετά την
πτώση της Κομμούνας στην περίφημη αναφορά του στο Γενικό Συμβούλιο της
Α’ Διεθνούς με τίτλο Ο εμφύλιος πόλεμος στη Γαλλία. Πράγματι
η Κομμούνα δημιούργησε στην πράξη μια νέου τύπου δημοκρατία με πυρήνα
την αυτοκυβέρνηση από τα κάτω και την απόδοση στην ίδια την κοινωνία των
δυνάμεων που είχε σφετεριστεί το κράτος. Τσάκισε τον αστικό κρατικό
μηχανισμό και στη θέση του τοποθέτησε την εργατική αυτοδιοίκηση και τον
άμεσο έλεγχο του λαού πάνω στις υποθέσεις του: στη θέση του μόνιμου
στρατού και της αστυνομίας έβαλε τον ένοπλο λαό, στη θέση της κυβέρνησης
έβαλε τους εκλεγμένους με καθολική ψηφοφορία σε όλα τα διαμερίσματα της
πόλης και ανά πάσα στιγμή ανακλητούς εκπροσώπους των εργατών, στη θέση
των κρατικών υπαλλήλων και των δικαστών έβαλε αιρετούς και ανακλητούς
υπαλλήλους του λαού. Από τα μέλη της Κομμούνας έως κάτω όλοι πληρώνονταν
με το κανονικό ημερομίσθιο των εργαζομένων. Μάλιστα, στο
σχέδιο «εθνικής οργάνωσης» της Κομμούνας, που δεν πρόλαβε να
εφαρμοστεί, προβλεπόταν η οργάνωση του λαού κατά κομμούνες σε όλη τη
χώρα και το πέρασμα της εξουσίας στους αιρετούς και ανακλητούς
εντολοδόχους των συνελεύσεων, ενώ η παραγωγή προβλεπόταν να περάσει στα
χέρια των οργανωμένων σε συνεταιρισμούς εργατών.
Η
«πραγματική κίνηση που ανατρέπει την υπάρχουσα τάξη πραγμάτων» έβγαλε
εδώ στο φως τα βασικά χαρακτηριστικά της εργατικής δημοκρατίας,
ξεπερνώντας μέσα στην πράξη του ταξικού αγώνα όλα τα «προγράμματα», τα
σχέδια και τις προβλέψεις του σοσιαλισμού μέχρι τότε. Την εποχή που η
Κομμούνα ανοίγει με τέτοια ριζοσπαστικότητα τους δρόμους του μέλλοντος
το προηγούμενο «παράδειγμα» σοσιαλισμού -ο ουτοπικός σοσιαλισμός- έχει
καταρρεύσει, ενώ ο μαρξιστικός κομμουνισμός είναι ακόμη πολύ αδύναμος
σε επιρροή και, όπως ομολογεί ο ίδιος ο Μαρξ, δεν έχει ακόμη ένα σχέδιο
για την πολιτική μορφή που θα αντικαθιστούσε το αστικό κράτος. Αλλά και
σε επίπεδο πολιτικής τακτικής η κατεύθυνση της Διεθνούς απέχει πολύ
από μια άμεση επαναστατική δράση. Είναι χαρακτηριστικό ότι λίγους μήνες
πριν την Κομμούνα σε εγκύκλιο της Α’ Διεθνούς για το Γάλλο πρωσικό
πόλεμο, που είχε συντάξει ο ίδιος ο Μαρξ, αναφερόταν: «Το να προσπαθήσει
(σ.σ. η γαλλική εργατική τάξη) να ανατρέψει τη νέα κυβέρνηση στην
παρούσα κρίσιμη περίσταση, όταν ο εχθρός είναι σχεδόν στην πόρτα του
Παρισιού, θα ήταν μια πράξη καθαρής τρέλας.(…) Ψύχραιμοι και
αποφασιστικοί (σ.σ. οι γάλοι εργάτες) ας επωφεληθούν από τη δημοκρατική
ελευθερία για να εργαστούν για την ταξική τους οργάνωση». Ωστόσο τα
γεγονότα θα φέρουν άμεσα στο προσκήνιο την επαναστατική δυνατότητα.
Φυσικά, η
Κομμούνα δεν οικοδομείται εν κενώ. Στο ανεπανάληπτο ανακάτεμα των
υλικών της βαραίνουν αποφασιστικά όλες οι προηγούμενες παραδόσεις του
εργατικού κινήματος -ιδιαίτερα οι επαναστάσεις του 1848- αλλά και όλο
το φορτίο των ιδεών και των προταγμάτων των σοσιαλιστικών ρευμάτων που
είχαν αναπτυχθεί μέχρι τότε. Η αντίθεση στο κράτος, ο ρόλος των
συνεταιρισμών στην οργάνωση της οικονομίας, η αντίληψη της «κοινωνικής
δημοκρατίας» είναι κληρονομημένα στοιχεία αυτών των ρευμάτων, όπως και
οι διατυπωμένες ήδη από το Κομμουνιστικό Μανιφέστο ιδέες της «ανατροπής της αστικής κοινωνίας» και της «κοινωνίας των ελεύθερα συνεταιρισμένων εργατών». Η
Κομμούνα όμως δεν ήταν η εφαρμογή ενός προγράμματος αλλά η δημιουργία
ενός προγράμματος μέσα από την «αυθόρμητη» – πραγματική επαναστατική
δράση των ίδιων των εργατών, μέσα στην οποία «χωνεύτηκαν», αλλά και
αναπλάσθηκαν όλα τα χαρακτηριστικά και οι ιδέες του προηγούμενου
κινήματος. Και μάλιστα, όπως έγινε και τον επόμενο αιώνα με τα Σοβιέτ,
είναι αυτό το λαϊκό δημιούργημα που θα «μπολιάσει» με νέα στοιχεία το
κομμουνιστικό πρόγραμμα.
Αναμφίβολα
όμως ο καταλύτης, για να ξεδιπλωθεί αυτό το κοινωνικό- ταξικό έργο της
Κομμούνας, ήταν ο πόλεμος, δηλαδή το πεδίο της πολιτικής. Ο πόλεμος
ξεγύμνωσε όλη τη σαπίλα της αστικής πολιτικής, ενώ ταυτόχρονα η
«αυτομόληση» της αστικής τάξης έδωσε το έναυσμα για να πάρει ο λαός
τις τύχες του στα χέρια του. Οπωσδήποτε ο ταξικός χαρακτήρας του
εργατικού κινήματος είχε συγκαλυφθεί μέσα στα πλαίσια της «εθνικής
άμυνας». Αλλά στο βαθμό που αποκαλυπτόταν ότι η αστική τάξη δεν ήταν
ικανή ούτε ακόμη γι’ αυτή την «υπεράσπιση της πατρίδας» και ευθύς
αμέσως η υπεράσπιση του Παρισιού γίνεται υπόθεση του ένοπλου λαού, το
ταξικό στοιχείο του εργατικού κινήματος αναπτύσσεται σε βάθος,
απαιτώντας πλέον όχι απλά την ανατροπή μιας προδοτικής κυβέρνησης, αλλά
ολόκληρου του κοινωνικού συστήματος. Η Κομμούνα από αυτή την άποψη
παρέδωσε στην ιστορία ένα σοβαρό «μάθημα» ενοποίησης της οικονομικής,
κοινωνικής και πολιτικής πάλης και ηγεμόνευσης του «εθνικού» από το
«ταξικό». Αδιάψευστος μάρτυρας μάλιστα γι’ αυτό αποτελεί ο γνήσιος
διεθνισμός της. Είναι η πρώτη κοινωνία που αγκάλιασε τους «ξένους» αλλά
και η πρώτη κοινωνία που υπερασπίστηκαν «ξένοι». Πολωνοί βρίσκονταν στην
εμπροσθοφυλακή της, ενώ ένας Ούγγρος έγινε «υπουργός» της.
Η Κομμούνα
αντιμέτωπη με υπέρτερες δυνάμεις ηττήθηκε τελικά, αλλά άφησε ζωντανή
παρακαταθήκη. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Ε. Χομπσμπάουμ στην Εποχή του Κεφαλαίου «μετά
τον Οκτώβριο του 1917, ο Λένιν θα μετρούσε τις μέρες ώσπου να μπορέσει
να πει θριαμβευτικά: κρατήσαμε περισσότερο από την Κομμούνα»…
Πηγή: Κόκκινη Σημαία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου